VÅR STORY

Clean började inte med ett perfekt recept – utan med en dröm, två bröder och ett rejält misstag.

Året var 2015. Funktionsdrycker hade börjat ta plats i butikshyllorna, och bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg såg ett utrymme för något nytt. De ville skapa en dryck som stack ut – inte genom stark marknadsföring, utan genom att vara renare, enklare och bättre.

Problemet? De hade aldrig gjort en dryck tidigare. Men drivet fanns där. De första testerna smakade allt annat än bra, men i sin iver att komma igång tryckte de ändå på startknappen. 250 000 burkar producerades – och såldes ut, tack vare hypen i sociala medier. Men verkligheten kom snabbt ikapp. Smaken höll inte. Återköpen uteblev. Butikerna tackade nej till fler beställningar.

Det borde ha varit slutet.

Men istället blev det början på något större. Bröderna gick tillbaka till ritbordet, lade om planen och började om från grunden. Den här gången med ett tydligare fokus: smaken måste vara lika bra som innehållet. Efter många sömnlösa nätter, otaliga provsmakningar och personliga uppoffringar började
bitarna falla på plats.

Genombrottet kom 2018 när Reitan – ägare till Pressbyrån och 7-Eleven – valde att ta in Clean centralt. Kort därefter följde ICA. Och nu började resan på riktigt.

Sedan dess har Clean vuxit till att bli ett av Sveriges mest igenkända funktionsdrycksvarumärken. Men grunden är densamma som från dag ett: ett driv att göra något bättre – utan genvägar, utan kompromisser.

Vi har inte tagit den raka vägen hit. Men kanske är det just därför som vår resa betyder så mycket för oss – och för våra kunder.

Clean är inte bara en dryck. Det är en påminnelse om att envishet, självdistans och en stor dos ödmjukhet kan ta dig väldigt långt.